Bolje obnoviti dotrajale ceste nego Istarski ipsilon pretvarati u iks

Govoreći o budućim infrastrukturnim projektima ministar prometa Oleg Butković prije dva dana je najavio da se planira dogradnja Istarskog ipsilona od Kanfanara do Labina, čime bi ta najvažnija istarska prometnica postala Istarski iks.
"U Istri ćemo završiti istarski ipsilon. Razgovaramo o tome da autocesta od ipsilona pređe u iks i da se dio od Kanfanara prema Labinu spoji također autocestom", poručio je Butković.
O Istarskom iksu puno se govorilo u drugoj polovici 90-ih godina. Tada je IDS Labinštine vršio pritisak prema vrhu stranke da se jedan krak istarske autoceste produži i prema Labinu. Osobno sam prisustvovao jednom sastanku na kojem je tadašnji predsjednik stranke Ivan Jakovčić svojim stranačkim kolegama s Labinštine rekao da ih ne želi zavaravati i obećavati im nešto što nije realno ni ostvarivo u idućih 50 godina. Nakon toga se u toj stranci više nije govorilo o Iksu.
Isto ga je, tada kao istarskog župana, na sjednici Skupštine Istarske županije u listopadu 2011. godine pitao HDZ-ov vijećnik iz Labina Nenad Boršić. „Postoji niz problema. Ako Bina Istra odmah krene s projektiranjem dionice do Matulji, ona bi mogla biti izgrađena do 2014. No, ne može se zatvoriti financijska konstrukcija bez produženja koncesije. Nije riješeno ni financiranje završetka Ipsilona. Nisam siguran kada ni ako će se uopće graditi dalje. Istarski Iks prema tome nije prioritet u ovoj zemlji. Riješimo stoga prvo postojeće cestovne pravce na Labinštini“, kazao je tada Jakovčić.
Naravno, dionica do Matulji nije završena do 2014. godine, što je optimistički tada predviđao Jakovčić, već će biti završena 2024. godine, dakle deset godina kasnije. Koncesijski ugovor u međuvremenu je produžen, pa je Bina-Istra sada sigurno zainteresirana za izgradnju kraka prema Labinu.
Novo gradilište na Ipsilonu svakako bi bila dobra vijest za istarsko gospodarstvo, ali pitanje je s čijim bi se novcima to gradilo. Ako će država u tome sudjelovati, onda moram primjetiti da se ti novci u Istri sigurno mogu bolje iskoristiti. Ako trebam birati između obnove državnih, županijskih i lokalnih cesta ili pretvaranja Istarskog ipsilona u iks, bez puno razmišljanja odabrao bih ovo prvo, jer mnoge ceste, naročito u unutrašnjosti Istre, u katastrofalnom su stanju.
Naime, izgradnja kraka auto ceste prema Labinu niti je isplativa, niti prijeko potrebna. Nakon što je obnovljena cesta od Labina do Tunela Učka, što je za gotovo pola sata smanjilo vrijeme vožnje od Labina do najbliže autoceste, upitno je što bi Labinjani dobili s krakom autoceste koji bi se na Ipsilon spajao preko Kanfanara, odnosno Žminja.
Drugo, da bi se Labin autocestom spojio na Ipsilon, trebalo bi preko doline rijeke Raše, odnosno Luga, kako ga zovu žitelji Labinštine, izgraditi vijadukt kakav je izgrađen preko doline rijeke Mirne. Nisam siguran da je takva investicija isplativa za količinu prometa koja bi se odvijala prema Labinu.
Labinjani, od kojih mnogi u Rijeku radije idu starom cestom uz obalu da ne moraju platiti tunelarinu, sigurno neće u Rijeku ići preko Kanfanara i dodatno plaćati cestarinu.
Jedini plus bio bi što bi vožnja od Labina do Pule, ako bi vozač odabrao skuplju varijantu preko Kanfanara, bila sigurnija. No, i dalje mislim da je jeftinije sadašnju cestu napraviti sigurnijom nego graditi vijadukt preko Luga.
Da ne bude zabune, naravno da podržavam pretvaranje Istarskog ipsilona u iks, ali samo ako će to platiti netko izvan Hrvatske. Ako naša država auto cestu od Labina do Kanfanara mora sama financirati ili velikim djelom sufinancirati, onda je bolje te novce utrošiti u obnovu dotrajalih cesta. (Foto: Duško Marušić/PIXSELL)
Komentari 7
O istarskom iksu i u Istri i u tijelima Hrvatske još 2001. govorio je HSLS. Labin(ština) je u mnogo čemu slijepo crijevo, pogotovo u prometnom smislu, međutim treba razmišljati i o cijeni putovanja auto cestom. Zato mislim da je naslov dobar i da u tom smjeru treba razmišljati. Današnji istrijanski je "plitak" da bi moga plaćat sve najnužnije, pa još i auto cestu...
Ne znam zašto čitam tako negativne komentare vezano za autocestu od Kanfanara prema Labinu koju smatram JAKO važnom za promet i transport, turizam, za sigurniju, udobniju i bržu vožnju prema Labinu, turističkom Rapcu (ne zaboravimo i turiste) i općenito prema Labinštini naročito u lošim vremenskim uvjetima a onaj tko ne želi platit cestarinu, neka se vozit alternativnim cestama i ne slažem se nikako da je Labin (a time i turistički Rabac uz Labin) slijepo crijevo a i ne zaboravimo cijelu Labinštinu naročito u današnje vrijeme. Cijenim Vas gospodine Čakiću, portal Istarski.hr kojeg svakog dana čitam, ali u vezi Vašeg naslova, ja bih rekao da treba i jedno i drugo: obnoviti dotrajale ceste, održavati iste, I (ne od manje značaja) napravit autocestu prema Labinu (i da se makar izgradi preko europskih fondova a ja osobno mislim da se to može) i onaj tko sjedi u Vladi kao ministar Butković (premda nikad nisam bio za HDZ ali tu njegovu inicijativu apsolutno podržavam), vidim da on to želi pa neka zaživi jednog dana a ako HDZ ne dobije parlamentarne izbore ili većinu u Saboru iduće god; neka istu inicijativu preuzme onaj koji te iste izbore dobije većinom.
Dok imamo državne, županijske, općinske i neraspoređene ceste biti će kakve su. Ako i dođe do ovog kraka to će uvjeren cam biti Bina investicija pa tko voli neka se vozi i plati. Ne vidim problem!
Čakić redovito piše teške diletantske tekstove. Dakle iduća godina je "turbo izborna" godina pa će svi koji se bore za vlast svašta obećavati, zapravo već obećavaju, tako je aktualni ministar u HR vladi Butković obećao - najavio "istarski x", koji će se dogoditi ili se neće dogoditi ovisno od kapitalnih interesa francuskog koncesionara koji je vlasnik "Bina istre" tj. jedan od dosega IDs politike u istri je i činjenica da su u cijeloj HR autoceste vlasništvo HR države a samo u istri su takve ceste pod kontrolom francuskog kapitala. Zna se koj su prometnice postojale prije nego je francuski kapital (francuska država, plasman novca francuskih banaka, fondova) preuzeo te prometnice i što je potom francuski kapital još sagradio. Za bilo što su gradili imali su uvijek samo jedan uslov - produžetak koncesijskog ugovora za naplatu cestarina na tim prometnicama. Posljednja takva investicija - produžetak ugovora je drugi cestovni tunel kroz Učku, dok željezničkog tunela kroz učku nema, za njega nitko nije zainteresiran, nitko ga ne želi investirati. Dakle ako se bude gradio krak ceste prema Labinu trebati će Francuzima prethodno opet produžiti rok do kojeg će oni naplaćivati cestarine na svojim cetama u Istri, dok je istarska politika IDS, kao istarska politika pod kontrolom HDZ-a, tj. zna se da kada ne bi bilo IDS-a da ljudi u istri ne bi glasali za HDZ, zato HDZ podržava IDS kao svog političkog vazala, ne čini ništa i nije sposobna ništa činiti da bi ljudi iz istre jeftinije koristili francuske ceste po Istri, što naravno nije francuski kapitalni interes...?? Dakle to je sve tako vrlo jednostavno za razumijeti, dok se istarsko režimsko kontrolirano novinarstvo ne smije "dotaknuti" činjenice da od vlastitie akumulacije lokalno se ne može "pokrpati" 20% lokalnih prometnica s obzirom na realne potrebe, tj. tolika je akumulacija u lokalne proračune, što opet dokazuje da lokalnog akumulativnog gospodarstva nema, već dominira strani kapital, kao i frakcuski kapital u istarske ceste, koji profite od naplete istarskih cestarina odnosi doma u svoje mirovinske, zdravstvene i druge fondove.
Gospodin Čakić je potpuno u pravu.Gotovo svi stanovnici Labinštine misle tako.Istočna obala nam je prekrasna,a ceste do nje katastrofa.Stara cesta od groblja do Salakovci je preopterećena,za toliki promet preuska,oštećena i opasna .Kad će zaobilaznica za Rabac?O njenoj realizaciji govorilo se pred četrdesetak godina.....
Kada su, mislim 90-tih godina prezentirani cestovni projekti za Istru(mislim da je to bilo u prostoru vijećnice Labina) prikazan je i idejni projekt za taj "X" dio Istarskog ipsilona, koji bi povezao "bolje" Labinštinu(tako je tamo tumačeno??), taj krak autoceste je trebao ići iz Labina preko Sv.Martina preko luga, vijaduktom visokim preko 100m, na stranu "vlašije" preko Sutivanca do Žminja, mislim da su se na toj prezentaciji većina složili da je to ideja i projekt nepotreban i neostvariv, skup i promašen! Sjećam se da sam tada u mojem stilu komentirao da je to "najmunjena" ideje u zadnjih sto godina na Labinštini. Sjećam se da su tada a i kasnije u medijima komentari bili, da se uredi i proširi gdje treba, brza cesta Labin-Vozilići- Tunel Učka, koja bi Labinštinu kvalitetnije povezala sa Istarskim "Y", što je na nekim mjestima i učinjeno, pa Nenad i ovaj komentar je na mjestu!
Da smo bili pametniji ili mudriji(političari),mogli smo od HEP-a "izmusti" brzu cestu Vozilići-Tunel Učka.Znamo da su tu cestu najviše koristili i uništavali kamioni koji su išli prema elektrani Plomin.Šta ćete,zadovoljijli smo se mrvicama...ili osobnim interesima pojedinaca!?